Wat is remarketing?

  • 10 Jun 2014

Wat is remarketing?

Je kent het vast wel, één bezoek aan een website van een kledingwinkel en je wordt de volgende weken steeds geconfronteerd met advertentie banners van de door jouw bekeken producten. In dit artikel wil ik jullie uitleggen wat remarketing is, en welke voor- en nadelen hier aan kleven.

Remarketing is een technologie die door het gebruik van cookies de bezoekers overal volgt op het internet. Wanneer je op een website komt, laat je een cookie achter. Wanneer je daarna op een andere website komt waar advertenties worden aangeboden, dan worden deze cookies uitgelezen. Op deze manier wordt de bezoeker dus opnieuw in contact gebracht met de adverteerder'.

Een veel voorkomende remarketingstrategie is dat bezoekers die de website hebben bezocht of iets in het winkelmandje hebben gelegd en niet zijn geconverteerd, worden geretarget.

Voordelen remarketing

Met remarketing richt je je alleen op personen die zich al eens hebben geïnteresseerd in jouw product, hierdoor is de conversie hoger dan bij de traditionele targeting.

Nadelen remarketing

Het blijft een lastig instrument omdat je niet exact weet of degene die jouw website heeft bezocht daadwerkelijk geïnteresseerd was. Tevens kan het voorkomen dat je retarget op een product wat de klant al eens heeft gekocht. Of stel je voor dat jij op het internet naar een cadeautje voor jouw man/vrouw hebt gezocht, en dit product vervolgens getoond wordt wanneer deze echtgenote aan het surfen is op dezelfde computer (en browser).  

"Remarketing is bewezen succesvol, maar daarvoor dien je dit wel goed in te zetten."