De basis voor online succes, de juiste internetstrategie bepalen

  • 15 Apr 2014

De basis voor online succes, de juiste internetstrategie bepalen

Het medium 'Internet' wordt door veel ondernemingen onderschat. Toch is het volgen van een internetstrategie onmisbaar voor een bedrijf. Vele ondernemingen zijn al onaangenaam verrast door nieuwe concurrentie, nieuwe producten of onverwacht doelgroepgedrag.

Bedrijven die maar wat doen....zoekmachine optimalisatie (SEO), Google Adwords (SEA), sociale media, vergelijkingssites, e-mailmarketing noem maar op. Allemaal prima middelen natuurlijk, maar leveren ze ook echt op wat jij wilt? Haal je het maximale rendement uit je budget? Wat zijn je doelstellingen eigenlijk? Het klinkt gek, maar toch zijn er genoeg bedrijven die veel geld pompen in internetmarketing zonder dat zij over een duidelijke internetstrategie nagedacht hebben.

Waarom is het bepalen van een internetstrategie zo belangrijk?

“Het volgen van een internetstrategie is de basis voor succes.” Je stelt jouw doelstellingen vast, analyseert het online gedrag van jouw doelgroep en je brengt jouw concurrenten in kaart. Deze stappen worden vaak vergeten, en bedrijven beginnen achteloos aan het inzetten van online marketing.

Het hanteren van een internetstrategie zorgt er voor dat je weet waar de doelgroep actief is en hoe je deze efficiënt kunt bereiken. Aan de hand van de internetstrategie bepaal je welke online middelen je moet inzetten om jouw doelstellingen zo efficiënt mogelijk te bereiken.

Bespaar op onnodige kosten

De juiste internetstrategie kan een onderneming ook veel kosten besparen. Efficiëntie is een sleutelwoord binnen veel organisaties. Lage kosten tegen een hoge opbrengst is wat veel organisaties willen zien. Het voordeel van het internet is dat (bijna) alles meetbaar is. Hierdoor kan je gemakkelijk nagaan of de strategie die je hanteert efficiënt is en kun je de strategie eventueel ook bijstellen.

Aangeraden wordt dan ook om ten alle tijden het resultaat van de online marketingactiviteiten bij te houden. Maak simpelweg een analyse waarin de kosten van de campagne tegenover de opbrengsten worden gezet. Op deze manier houd je in de gaten welke middelen voor jou het meest efficiënt zijn.

Moeite met het bepalen van de juiste internetstrategie? Neem vrijblijvend contact met ons op, wij geven je graag advies op maat!