Waarom je nooit 'Welkom' moet gebruiken

  • 03 Feb 2013

Waarom je nooit 'Welkom' moet gebruiken

Op heel veel websites kom je 'Welkom op de website van ...' tegen. Dit is een gemiste kans. Er zijn veel redenen waarom je geen ‘Welkom’ zou moeten gebruiken. Het is belangrijk dat de bezoeker binnen een aantal seconden weet wat het bedrijf doet en welk probleem het bedrijf kan wegnemen. Een bezoeker vraagt zich af wanneer hij of zij op een website komt: ‘What’s in for me?’

Het woord ‘Welkom’ zal hier niks extra’s aan toevoegen. Zorg voor een duidelijke titel, waarin duidelijk wordt wat het bedrijf doet. Plaats in deze titel ook de juiste zoekwoorden zodat je ook vindbaar wordt in de zoekmachines. Jij als website eigenaar wilt niet gevonden worden op ‘Welkom’. Gebruik dit dan ook niet op je website, dit is een gemiste kans.

Zorg dat een bezoeker zich welkom voelt

Bezoekers zullen zich extra welkom voelen op de manier hoe je ze behandelt en de aandacht die jij hebt besteed aan alle belangrijke details. Details waar je aan kan denken, zodat bezoekers zich meer welkom voelen, zijn:

  • Snel kunnen vinden wat ze zoeken
  • Direct zien wat ze moeten doen
  • De beste deal en service krijgen
  • Hun gegevens veilig bij jouw achter kunnen laten
  • Contactgegevens op een duidelijke plek.
  • Zorg dat je website snel laadt.

Wat dan wel in plaats van 'Welkom'?

Wanneer je de besproken details in jouw website hebt geplaatst, dan heb je ruimte over op de plaats waar Welkom stond. Wat kan je nou op deze plaats zetten? Schrijf voor deze ruimte een informatieve tekst. Door in deze tekst antwoorden te geven op vragen als:

  • Wat is dit voor een website?
  • Wat kan ik hier allemaal doen?
  • Wat hebben ze hier allemaal?
  • Waarom moet ik hier zijn en niet ergens anders? 
  • What’s in for me?

Zo vergroot je de kans dat de bezoekers op je website blijven. Veel websites gebruiken ‘welkom’ op hun website en waarschijnlijk ook concurrenten van jou. Je bent ze een stap voor wanneer jij dit niet doet, maar een goed zoekwoord op deze plek plaatst die aansluit bij jouw doelgroep.

Je bezoekers begrijpen je dan niet alleen beter, maar Google begrijpt ook veel beter wanneer je een titel met de juiste zoekwoorden plaatst, dan wanneer er gebruik gemaakt wordt van ‘welkom’.

Heb je nog vragen naar aanleiding van dit bericht? Neem dan vrijblijvend contact op met full service webbureau Quite Easy.