Het opzetten van een eigen webshop

  • 12 Aug 2014

Het opzetten van een eigen webshop

In maart dit jaar ontstond bij ons het idee om als project een eigen webshop te beginnen. Helemaal vanaf punt 0. Vooral om te leren wat er allemaal bij komt kijken om te beginnen met een webshop. Hoe lang duurt het voordat we goed vindbaar zijn binnen de zoekmachine? Hoe zit het met de regelgeving? Dit waren vragen waar wij een antwoord op wilden hebben. Daarnaast wilde wij ook vooral experimenteren en leren door steeds aanpassingen aan de website te doen.

Om de risico's te beperken hebben wij een webshop gestart waar wij alleen oranje zonnebrillen verkopen. Vooral met het oog op het WK voetbal, Koningsdag en andere oranje evenementen. De oranje accessoires zijn onmisbaar tijdens dit soort evenementen, en de markt hiervoor is dus zeker aanwezig. Door ons te beperken op deze oranje zonnebrillen lagen er kansen om in korte tijd te concurreren met andere grote aanbieders van zonnebrillen.

Resultaten

  • 18 unieke bezoekers via de zoekmachine op de website op 1 juli 
  • Binnen de organische zoekresultaten van Google een tweede positie vergaard op zoekopdracht 'oranje zonnebril' (gemiddeld 260 zoekopdrachten per maand)
  • Binnen de organische zoekresultaten van Google een vierde positie vergaard op zoekopdracht 'oranje zonnebrillen' (gemiddeld 70 zoekopdrachten per maand)
  • Meer dan 100 facebookvolgers binnen een week na de lancering van de website
  • Meer bestellingen dan wij vooraf verwachtten. 

De kennis en ervaring die we hebben opgedaan tijdens dit project is de grootste winst voor ons geweest. Het succes van dit project is voornamelijk te danken aan de zoekmachine optimalisatie. In een markt met veel concurrentie is het toch goed mogelijk om jouw product aan de man te brengen. Dit toont maar weer aan dat zoekmachine optimalisatie voor vele bedrijven nog onbekend is, en hier nog genoeg kansen liggen.

 Bekijk Oranje Zonnebril Shop.